+420 296 333 337
+420 296 333 337

​Výživové doplňky - vitaminy, které nám pomáhají na podzim.

Domů > Blog > ​Výživové doplňky - vitaminy, které nám pomáhají na podzim.
blog_post_ Zdroj ilustračního obrázka: freepik.com

Dec 06, 2017

​Výživové doplňky - vitaminy, které nám pomáhají na podzim.

Během sychravých podzimních dnů, je náš organismus ochuzován o vitaminy, které tělo získávalo v létě ze stravy pestré na sezónní zeleninu a ovoce. V rámci prevence a udržení zdraví je proto důležité, abychom některé vitamíny tělu doplňovali pomocí výživových doplňků – vitaminů. 

VITAMIN C

Vitamin C je taky označován jako kyselina L askorbová. Je důležitým antioxidantem a podporuje vylučování těžkých kovů, je rozpustný ve vodě. V těle je pomocníkem i při vytváření kolagenu, který se stará o zdravé dásně a cévy v našem těle. Zlepšuje vstřebávání železa a bráni vzniku karcinomů z dusičnanů, které přijímáme ve stravě.

Vitamin C v těle pomáhá při hojení ran, popálenin a působí proti krvácení dásní. Preventivně působí proti vzniku bakteriálních a virových onemocnění. Pomáhá při aktivaci imunitního systému a předchází vzniku kurdějí (nemoci vyvolané nedostatkem vitaminu C). Většina živočichů si umí samo syntetizovat vitamin C, my jej však musíme přijímat v potravě.

Vitamin C se vyskytuje ve stravě především v ovoci a zelenině. Jedná se především o citrusové plody, kiwi, brokolici, jablka, rybíz, petržel, rajčata či šípky. Průměrná denní hranice příjmu vitaminu C je 100 mg na osobu. Toto číslo se samozřejmě mění na základě věku a pohlaví, ne však výrazně.

Pokud nemáme v podzimních dnech příjem vitaminu C ze stravy, můžeme jej tělu doplnit pomocí výživových doplňků, které jsou na našem trhu dostupné v tabletové nebo práškové formě.

VITAMIN D

Vitamin D patří mezi vitaminy, které jsou rozpustné v tucích. Patří do skupiny kalciferolů, které v těle regulují metabolismus vápníku a fosfátu. Může být v těle skladován v játrech a kůži. Přes kůži proniká vitamin D hlavně v letních měsících, kdy jsme vystaveni slunečnímu záření.

Vitamin D v těle napomáhá metabolismu vápníku a fosfátu a udržuje jejich rovnováhu v těle. Ve střevech podporuje vstřebávání právě těchto dvou látek a v ledvinách podporuje jejich reabsorpci. Je důležitý pro tvrdost kostí a zubů. Díky tomu je vhodným doplňkem stravy u dětí, které se vyvíjejí a rostou. Dokáže částečně neutralizovat toxické účinky olova a dalších těžkých kovů.

Vitamin D se vyskytuje převážně v potravinách živočišného původu, a to zejména v rybách. V menším množství se nachází v mase, mléku a mléčných výrobcích, ale i ve vaječném žloutku a avokádě. Pro dospělého člověka je průměrná denní dávka 4 000 IU.

Pokud máme v podzimních dnech nedostatečný příjem vitaminu D, můžeme jej tělu doplnit pomocí výživových doplňků, které jsou na našem trhu dostupné hlavně v kapslové formě.

VITAMIN A

Vitamin A je stejně jako vitamin D rozpustný v tucích. Vitamín A má vysokou citlivost na světlo a kyslík, proto jej uchovávejte v původním balení z lékárny. Vzniká z provitaminu A, který se označuje také jako betakaroten a pro naše tělo je důležitým antioxidantem.

Vitamin A se dokáže v organismu uchovat dlouhodobě zejména v játrech, plících a ledvinách. Pozitivně působí na růst, dozrávání a vývoj epitelových tkání a reprodukci (hlavně v těhotenství pro plod). Má také pozitivní vliv na dobrý stav očí. Vitamin A nás ochraňuje před poškozením sliznic dýchací a trávící soustavy. Je velmi důležitý pro růst a regeneraci buněčné membrány.

Vitamín A se vyskytuje v mořských rybách a mléčných výrobcích. Provitamin A nebo-li betakaroten se vyskytuje v zelenině a ovoci jako je mrkev, špenát, brokolice, meruňky či meloun, ze kterých se v trávící soustavě mění na vitamin A. Doporučená denní dávka je 3 000 IU pro dospělé muže a 2 300 IU pro dospělé ženy, pokud je žena těhotná doporučená denní dávka se zvyšuje.

Pokud na podzim nemáme dostatečný příjem vitaminu A ze stravy, můžeme ho tělu doplnit pomocí výživových doplňků, které jsou na našem trhu dostupné hlavně v kapslové formě podobně jako vitamin D.

Při užívaní výživových doplňků nepřekračujte doporučenou denní dávku. U některých vitaminů hrozí při zvýšené dávce předávkování a vznik hypervitaminózy.

Naši lékaři jsou Vám připraveni poradit jak v otázkách zdraví, tak i v otázkách užívaní léků a výživových doplňků NonStop.


Hledej

Kategorie